همراه اول
10. بهمن 1396 - 8:30   |   کد مطلب: 23507
آبی لاغر می‌کند، زرد چاق!
این روزها همه به فکر تغییر رنگ و تغییر دکوراسیون هستند؛ رنگ‌های شاد و بهاری! اما اگر رژیم لاغری دارید، باید حسابی مراقب باشید که روانشناسی رنگ‌ها می‌تواند هرچیزی را تحت‌تاثیر قرار دهد؛ از فشارخون‌مان گرفته تا اخلاق و حتی رژیم غذایی‌مان!

این روزها همه به فکر تغییر رنگ و تغییر دکوراسیون هستند؛ رنگ‌های شاد و بهاری! اما اگر رژیم لاغری دارید، باید حسابی مراقب باشید که روانشناسی رنگ‌ها می‌تواند هرچیزی را تحت‌تاثیر قرار دهد؛ از فشارخون‌مان گرفته تا اخلاق و حتی رژیم غذایی‌مان!

رنگ و اشتهای ما برای غذاها به‌شدت به هم مرتبط هستند و می‌تواند حتی درک ما از مزه‌ها را تحت‌تاثیر قرار دهد. با این حساب به نظر شما کدام رنگ اشتهایتان را تحریک می‌کند؟ اگر در حال کاهش وزن هستید، کدام رنگ اشتهایتان را کور می‌کند؟

تا به حال فکر کرده‌اید که چرا کارخانه‌های صنایع غذایی بسته‌بندی‌های خاصی برای محصولات خود در نظر می‌گیرند؟ یا چرا به‌نظرتان می‌آید که فلان خوراکی خوشگل‌تر از خوراکی‌های دیگر است؟

 محققان متوجه شده‌اند رنگ‌های متفاوت بر اشتهای ما تاثیرگذار است و خوب است با10 راز این ماجرا آشنا شوید...
 

[آبی لاغر می‌کند، زرد چاق!]

رنگ غذاهایی که دوست‌شان نداریم

همه ما به طور طبیعی از خوراکی‌های آبی، بنفش و سیاه‌رنگ خوش‌مان نمی‌آید و انگار که ذهن‌مان بر این باور است که این غذاها فاسد و کشنده هستند. جدا از فلفل‌دلمه‌ای‌های رنگی، توت‌فرنگی، تمشک و انواع توت‌ها همچنین انگور فرنگی و بادمجان، هیچ خوراکی نیست که به طور طبیعی به این رنگ‌ها باشد و برخی خوراکی‌ها رنگ می‌شوند تا چنین ظاهری پیدا کنند و قاعدتا حس بدی نسبت به آنها نداریم؛ گواه این مدعا هم اسمارتیزهای خوشمزه است که وقتی رنگ آبی روشن را از بسته‌هایش حذف کرد، با اعتراض‌های زیادی از سوی خریداران مواجه شد!

خوراکی‌های عصبانی!

نارنجی رنگ غالب غذا‌های ایرانی است.(پلوی زعفرانی که یادتان نرفته!) نه تنها نارنجی باعث اکسیژن‌رسانی به مغز می‌شود بلكه ذهن‌ ما را تحریک کرده و نیرو‌بخش است. رنگی گرم و تسکین‌دهنده است که اشتها را تحریک می‌کند. البته خوراکی‌های نارنجی معمولا با احتیاط خورده می‌شوند، چون مردم نارنجی را با عصبانیت مرتبط می‌دانند. غذاهایی که به طور طبیعی نارنجی باشند، بسیار کم هستند و خوراکی‌هایی مثل کاری که حاوی ادویه‌های نارنجی است، معمولا به «غذاهای خشمگین» شناخته می‌شوند.

زرد هم اشتهایتان را زیاد می‌کند...

شادی‌آور است و باعث افزایش روحیه. زرد می‌تواند تمرکزتان را افزایش دهد. تا حالا فکر کرده‌اید که چرا کاغذهای خودچسب زردرنگ هستند؟ زرد با حس شادی ارتباط دارد و می‌تواند اشتها را تحریک کند. تا حالا دقت کرده‌اید که از نقاشی‌های زرد، گل‌های زرد یا رومیزی‌های زرد در بسیاری از رستوران‌ها استفاده می‌شود؟ این ظاهر خودمانی باعث می‌شود فرد احساس خوشامد بیشتری داشته و گرسنه‌تر شود.

رنگ سفید و ریزه‌خواری...

غذاهای سفید را در عین بی‌اشتهایی خیلی راحت می‌توان خورد و فراموش کرد که کالری دارند! به همین دليل است که بی‌دلیل خوردن نان خیلی راحت اتفاق می‌افتد. البته استفاده از یک سبد سیاه برای نگهداری از نان می‌تواند کمک‌کننده باشد، بنابراین با دانستن این راهكارها، می‌توانید از روانشناسی رنگ‌ها به نفع خودتان استفاده کنید. می‌خواهید به دوست‌تان کمک کنید غذای بیشتری بخورد؟ یکسری خوراکی‌ها و غذاهای زرد و قرمز درست کنید و در بشقاب‌های قرمز بکشید. رژیم لاغری دارید؟ در بشقاب آبی غذا میل کنید و از خرید غذاهای سفید خودداری کنید. ساده است، نه؟! بهتر است در مورد رنگ‌ها و تاثیرشان بر عادات غذا خوردن‌تان آگاه باشید و اگر می‌خواهید وزن کم کنید، هرقدر بشقاب‌تان تیره‌رنگ‌تر باشد، مثلا مشکی یا قهوه‌ای تیره، خواهید دید که چطور اشتهایتان کم‌کم محو می‌شود.

رنگ سبز نشانه سلامت است؟

زیبایی طبیعت به رنگ سبزش است، سبز آرامبخش و با سلامت و طبیعت در ارتباط است. غذاهای سبز معمولا سالم به‌نظر می‌رسند و مهم نیست که غذایش واقعا چه باشد و علتش این است که غذاهای «سالم» معمولا سبز هستند، مثل کاهو، سیب و خیار. از آنجا که خیلی سریع این خبر همه‌جا پر شد که خوردن بیشتر غذاهای سبز، خطر آنچنانی برای سلامت افراد ندارد، بنابراین ذهن همه ما با خوردن هر خوراکی سبزرنگی، خوشحال می‌شود و ما دوست داریم فرض کنیم غذاهای سبز سالم هستند. حتی گاهی ممکن است فروشنده‌ها خوراکی‌های زرد و قرمز و نارنجی‌شان را به رنگ سبز درآورند تا شاید بهتر و گران‌تر فروش روند. 
 

[آبی لاغر می‌کند، زرد چاق!]

یخچالی با چراغ آبی

متخصصان توصیه می‌کنند وقتی رژیم لاغری دارید، یک چراغ آبی در یخچال‌تان بگذارید  تا شما را از خوردن منصرف کند! همچنین می‌توانید آشپزخانه‌تان را به رنگ آبی درآورید یا حتی می‌توانید از کارد، قاشق و چنگال‌های آبی‌رنگ استفاده کنید. چنین کارهایی می‌تواند بهترین کمک به رژیم‌تان باشد و شما یک آشپزخانه زیبا و مدرن خواهید داشت.

اشتها‌آورترین رنگ

رنگی تند و پر‌انرژی که باعث بالا رفتن فشار خون و تحریک اشتها می‌شود. حالا متوجه شدید که چرا بسیاری از رستوران‌ها دیوارهایشان را به رنگ قرمز تیره درمی‌آورند؟ غذاهای قرمز (درست مثل رنگ قرمز) اشتها را تحریک می‌کنند و با ایجاد احساسی خوشایند، انرژی‌بخش هستند. اگر با اشتهایتان مشکل دارید، کمی رنگ قرمز را وارد آشپزخانه‌تان کنید! شاید باورتان نشود اما دستمال سفره قرمز تاثیر بسیار شگفت‌انگیزی دارد و کاملا متقاعدتان می‌کند که گرسنه هستید و همین الان باید غذا بخورید! 

ما با چشم‌هایمان غذا می‌خوریم

اگر رنگ نوشیدنی‌های معروفی که به آنها عادت دارید، تغییر دهید، بیشتر مردم نمی‌توانند آن را بشناسند! چند تحقیق که در دانشگاه واشنگتن انجام شده، نشان داده که چطور درک مزه‌ها تحت‌تاثیر رنگ است. در مطالعه‌ای که شرکت‌کنندگان نوشیدنی‌ها با رنگ همیشگی امتحان کرده بودند، توانستند طعم را درست تشخیص دهند. اما زمانی‌که رنگ همیشگی نوشیدنی‌ها را نمی‌بینند، در تشخیص نوشیدنی دچار اشتباه می‌شوند. مثلا 70درصد شرکت‌کننده‌ها بعد از نوشیدن آب انگور، متوجه طعم آن شدند. اما 15درصد تصور کردند مخلوط آب لیموهای ترش و شیرین است. البته تنها  30‌درصد افرادی که آب آلبالو خورده بودند، متوجه طعم آلبالوی آن شدند و باز هم بیشترشان تصور کردند مخلوط آب لیموهای ترش و شیرین است!

رنگ و اشتیاق به غذاهای مختلف کاملا با هم ارتباط دارند. فقط ظاهر غذا باعث تحریک اعصاب در هیپوتالاموس می‌شود. شرکت‌کنندگانی که باید غذایشان را در ظرف تیره می‌خوردند، به شدت احساس می‌کردند هیچ مورد دوست‌داشتنی در این غذاها وجود ندارد. برای دیدن، چشم‌ها اولین عضوی هستند که باید از دیدن منظره خوشحال شوند؛ حتی قبل از امتحان کردن طعم غذا. یعنی وقتی برخی محصولات غذایی در فروشگاه‌ها مورد استقبال قرار نمی‌گیرند، به دليل پایین بودن کیفیت مواد و بد بودن طعم، بو و رنگش نیست؛ چون مشتری‌ها فرصت ندارند هنگام خرید تا این حد پیش بروند. رنگ‌ها مشخص هستند و به طور مشخص در کل دنیا سخت است خریداری را راضی کنید غذای آبی‌رنگی را امتحان کند و بیشتر این نوع خوراکی‌ها برای بچه‌ها بسته‌بندی می‌شوند.

اشتها‌برانگیز‌ترین بسته‌بندی...

در رای‌گیری از مصرف‌کنندگان، بسته‌بندی قرمز و زرد مک‌دونالد، به‌دليل استفاده هوشمندانه از رنگ‌ها، به‌عنوان بهترین بسته‌بندی غذا انتخاب شده‌اند. هر دو رنگ با تحریک اشتها، حس خوبی به فرد منتقل کرده و به یاد ماندنی هم هستند. البته تحقیقاتی که در سال 2009 در مجله «روانشناسی و رفتار» منتشر شد، نشان داد که تاثیر رنگ‌های اشتها‌آور بر افزایش فعالیت مغز افراد لاغر تا زمان سیر شدن افراد ادامه پیدا می‌کند اما این افزایش فعالیت مغز در افراد چاق، حتی بعد از سیری کامل هم، همچنان ادامه پیدا می‌کند، بنابراین فرد همچنان تحریک به پرخوری می‌شود و افراد چاق بیشتر از لاغرها تحت‌تاثیر روانی رنگ‌ها هستند.

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

آخرین اخبار