همراه اول
18. بهمن 1395 - 7:51   |   کد مطلب: 30044
تصویب تعرفه‌های عوارض شهرداری بیشترین چالش را در شورا داشت/ عوارض ساخت هتل و مراکز اقامتی در همدان رایگان شده است
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه، حقوقی و امور اداری شورای اسلامی شهر همدان در ادامه در خصوص تعرفه‌های مصوب شهرداری، اظهار کرد: این موضوع از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است که بیشترین چالش را در شورا داشته و غالباً اکثر مراجعات به شورا و شهرداری را شامل می‌شد.

به گزارش پایگاه خبری همدان ورزش،حسین قراباغی عصر امروز در جمع خبرنگاران با تبریک فرارسیدن ایام‌الله دهه فجر، اظهار کرد: باید قدر انقلاب را بدانیم چراکه در سایه آن با آسودگی و رفاه اجتماعی زندگی کنیم.

وی به کار بزرگ و با اهمیت اهل رسانه در خصوص مسائل شهری اشاره کرد و گفت: امیدواریم همه به ویژه اهل قلم و اهل رسانه بتوانیم وظیفه خود را به درستی انجام دهیم.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه، حقوقی و امور اداری شورای شهر همدان این کمیسیون را از پرکارترین کمیسیون‌ها دانست و گفت: این کمیسیون با کار تخصصی، ادعا دارد بیشترین مراجعات و نامه‌ها و ساعت‌ها به آن اختصاص داده شده است.

وی با بیان اینکه از مهمترین موضوعات و وظایف شورا که در قانون توجه شده بحث بودجه‌ریزی شهرداری‌هاست، افزود: رسیدگی به امور شهرداری‌ها بعد از تشکیل شوراها به این بخش واگذار شده است.

قراباغی خاطرنشان کرد: سه موضوع مهم شوراها در این کمیسیون طی سه سال گذشته انجام شده و سعی بر شفاف‌سازی موضوعات مرتبط داشتیم که خدمت و پاسخگویی را شعار خود قرار دادیم.

وی وظیفه شورا و این کمیسیون را نظارت بر حسن اداره، حفظ سرمایه و دارایی‌های منقول و غیر منقول، درآمد، هزینه‌ها، لوایح شهرداری‌ها دانست و یادآور شد: بررسی بودجه‌ سال‌های گذشته انجام شده است.

*13 هزار و 920 میلیارد ریال بودجه سه سال گذشته شهرداری همدان

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه، حقوقی و امور اداری شورای اسلامی شهر همدان تصریح کرد: بودجه سه سال گذشته شهرداری همدان بدون در نظر گرفتن بودجه سال 96 به میزان 13 هزار و 920 میلیارد ریال بوده است.

وی به بررسی و رسیدگی‌های صورت گرفته توسط شورای شهر اشاره کرد و ادامه داد: بررسی و رسیدگی بودجه شهرداری و 16 سازمان وابسته به شهرداری، بررسی و تفریغ بودجه سه ساله و بررسی و کنترل در پیشرفت مالی شهرداری انجام شده است.

قراباغی با اشاره به بررسی و رسیدگی لوایح شهرداری به تعداد 700 پرونده اظهار کرد: بررسی و رسیدگی بالغ بر 3 هزار و 800 مورد نامه‌ پیشنهادی طی سه سال تا پایان سال 94 نیز صورت گرفته است.

وی عملکرد بودجه سه سال قبل را عنوان کرد و با بیان اینکه بودجه سال 92 حدود 184 میلیارد تومان پیش‌بینی شده بود، گفت: این میزان در عملکرد 199 میلیارد تومان بوده که 108 درصد عملکرد را نشان می‌دهد.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه، حقوقی و امور اداری شورای اسلامی شهر همدان بیان کرد: در سال 93 بودجه پش‌بینی شده 358 میلیارد تومان با عملکرد 236 میلیارد تومان بوده که با عملکرد 66 درصدی نسبت به سال 92، 90 درصد افزایش داشت.

وی بودجه پیش‌بینی شده سال 94 را 497 میلیارد تومان و اصلاحیه آن را 325 میلیارد تومان دانست و افزود: عملکرد این بودجه نسبت به اصلاحیه 165 میلیارد تومان بوده که 51 درصد عملکرد را نشان می‌دهد.

*تحقق بودجه 51 درصد بوده است

قراباغی با تأکید بر اینکه تفریغ بودجه سه سال انجام شده و اعداد و ارقام دقیق است، بیان کرد: این میزان هشت دوازدهم تحقق بودجه سال گذشته بوده که نشان از تحقق 51 درصدی بودجه دارد.

وی با بیان اینکه اتفاقات خوبی در بودجه‌ریزی 96 صورت گرفته است، یادآور شد: یکی از اتفاقات خوب در بودجه‌ریزی 96، سیاست‌گذاری شورا به منظور لحاظ کردن و بودجه‌ریزی و ابلاغ آن به شهرداری بوده است.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه، حقوقی و امور اداری شورای اسلامی شهر همدان تأکید کرد: یکی از مباحث تاکید شده بودجه 96 این بوده که بودجه بر اساس عدالت کامل در مناطق چهارگانه شهری باشد و طرح‌ها و پروژه‌ها نیز یکسان و عادلانه تقسیم شود.

وی به بازنشستگی تمام کارکنان حائز شرایط در شهرداری طبق قانون اشاره کرد و ادامه داد: در سال 96 باید تخصیص صورت گیرد و نیرو‌های دارای بیش از 30 سال سابقه و برخوردار از شرایط در شهرداری شاغل نباشند و بازنشسته شوند.

*امسال 69 نفر در شهرداری همدان حائز شرایط بازنشستگی هستند

قراباغی با بیان اینکه 220 نفر در سال 93 حائز شرایط بازنشستگی در شهرداری بودند، تصریح کرد: این رقم در سال 94 به 155 رسید و در سال جاری 69 نفر حائز شرایط بازنشستگی داریم که امیدواریم تا پایان سال با توجه به پیش‌بینی‌های بودجه سال قبل اتمام کار در این خصوص انجام شود.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به صعودی شدن منحنی بدهکاری شهرداری یادآور شد: بدهی‌های شهرداری به پیمانکاران و موارد دیگر را از سال 92 شاهد بودیم و هر سال نیز این بدهی اضافه می‌شود که باید رفع این مشکل در بودجه 96 دیده شود.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه، حقوقی و امور اداری شورای اسلامی شهر همدان اظهار کرد: اولویت‌بندی در تخصیص اعتبارات عمرانی در سه سطح با اولویت‌بندی پروژه‌های عمرانی باید در بودجه 96 با انجام پروژه‌های با اولویت و تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام لحاظ شود.

وی دستورالعمل جامع و شفاف با توجه به استانداردهای حسابداری و دستورالعمل‌های بالادستی شهرداری را در بودجه 96 برشمرد و گفت: شهرداری با پیش‌بینی بودجه لازم برای بهبود شیوه‌های جمع‌آوری زباله، حمل و امحاء برخی زباله‌ها برای تنظیف شهر را انجام خواهد داد که روند خوبی داشته و امیدواریم در 96 بودجه خوبی در این خصوص داشته باشیم.

قراباغی حل و فصل معضل حاشیه‌نشینی را مستلزم پیش‌بینی اعتبار لازم و کافی در بودجه 96 دانست و بیان کرد: موضوع حاشیه‌نشینی معضلی است که همه دغدغه دارند و رسیدگی به این موضوع باید در بودجه 96 شهرداری جدی دیده شود.

وی حسابرسی شهرداری‌ها در گذشته را به عهده وزارت کشور دانست که توسط استانداری‌ها انجام می‌شد و افزود: این وظیفه به شوراها واگذار شد که باید از عملکرد سالیانه شهرداری حسابرسی صورت گیرد که در همین راستا از سال 92 مبحث حسابرسی را با استفاده از جامعه حسابرسان رسمی ایران شروع کردیم.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه، حقوقی و امور اداری شورای اسلامی شهر همدان تصریح کرد: کمیته‌های رسیدگی تشکیل شد که با کار جدی گزارشات خوبی از حسابرسی چند ساله داشتیم و در همین زمینه تکالیف خوب و موثر نیز به شهرداری ارائه شد.

وی با تأکید بر اینکه ادعا داریم حسابرسی‌ها که از سال 92 و قبل از آن موارد مردودی داشت، رو به بهبودی رفته است، ادامه داد: ادعا داریم حسابرسی 94 بسیاری از سازمان‌ها که مشروط بود مقبول شدند و اکثر سازمان‌های بالای خط انحراف به زیر خط انحراف آمدند.

قراباغی یکی از موضوعات حائز اهمیت در حسابرسی‌ها را سیاست‌ها و اصلاح فرآیندهای مالی و حسابداری دانست و تأکید کرد: با استفاده از اساتید و کارشناسان و تجارب قبلی فرآیندهای رو به بهبود، اصلاح شد.

وی یادآور شد: یکی از مسائل که در موارد حسابرسی می‌توان به آن اشاره کرد این است که امیدواریم در حسابرسی امسال، 16 سازمان وابسته به شهرداری و مناطق نمره قبولی بگیرند.

*تصویب تعرفه‌های عوارض شهرداری بیشترین چالش را در شورا داشت

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه، حقوقی و امور اداری شورای اسلامی شهر همدان در ادامه در خصوص تعرفه‌های مصوب شهرداری، اظهار کرد: این موضوع از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است که بیشترین چالش را در شورا داشته و غالباً اکثر مراجعات به شورا و شهرداری را شامل می‌شد.

وی به انجام 620 نفرساعت جلسات کارشناسی در کمیسیون اشاره کرد و گفت: یکی از مهمترین اتفاقات سال 95 برای بررسی تعرفه‌ها این بود که تمام آراء هیأت عمومی دیوان عدالت اداری را لحاظ کردیم که موجب حذف بسیاری از ماده‌ها شد.

قراباغی با تأکید بر اینکه تعرفه‌ها باید انتشار عمومی یابد و مردم متوجه حق خود در تعرفه‌های شهرداری باشند، بیان کرد: ادعا داریم اولین تعرفه قانونی و متقن که به تصویب شورا رسیده و در مهلت قانونی، اعلام شده در این کمیسیون بوده است.

وی نکته بسیار مهم در تعرفه 96 را عدم هیچ گونه افزایشی دانست و ادامه داد: حتی در برخی موارد تعرفه‌ها کاهش هم داشته است ضمن اینکه سال‌های گذشته برای اینکه افزایش زیادی نداشته باشیم از دفترچه‌های سال‌های قبل تبعیت می‌کردیم.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه، حقوقی و امور اداری شورای اسلامی شهر همدان بیان کرد: برای تعرفه 96 دو سال عقب‌گرد داشتیم و از تعرفه 94 تبعیت کردیم که 20 درصد کاهش را نشان می‌دهد.

وی با بیان اینکه دفترچه تعرفه امسال بسیار دقیق است، یادآور شد: در دفترچه تعرفه امسال 70 منطقه را مورد بلوک‌بندی قرار می‌دهیم و بسیار دقیق عمل کرده‌ایم.

قراباغی با بیان اینکه بالغ بر 60 مورد اصلاحات دفترچه‌ای داشتیم که تغییرات حذف تغییر کاربری‌ها و حذف ارزش افزوده از مهمترین تغییرات آن بوده است، افزود: تعرفه‌های مصوب در دفترچه شهرداری، کاهش 60 تا 70 درصدی درآمد شهرداری را موجب خواهد شد.

وی تصریح کرد: حذف برخی موارد و تعرفه‌های در نظر گرفته شده باعث کاهش شدید بودجه شهرداری می‌شود و در بحث تمدید پروانه‌ها استناد به مباحث قانونی شده است.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه، حقوقی و امور اداری شورای اسلامی شهر همدان به حذف بهره‌برداری سالیانه از واحدهای آموزشی، فرهنگی و ورزشی را در دفترچه عنوان کرد و ادامه داد: حذف عوارض برج‌باغ‌ها و کمپینگ‌های اقامتی نیز در دفترچه عوارض شهرداری دیده شده است.

*عوارض ساخت هتل و مراکز اقامتی در همدان رایگان شده است

وی تأکید کرد: یکی از موضوعات مطرح شده در دفترچه عوارض شهرداری حذف تمام عوارض ساخت هتل‌ها و مراکز اقامتی بوده که برای تشویق سرمایه‌گذار مورد تأیید سازمان گردشگری و توریستی در برنامه قرار گرفت.

قراباغی با بیان اینکه اگر در حال حاضر هتلی در همدان در حال احداث است به خاطر رایگان شدن عوارض بوده است، خاطرنشان کرد: کسی فرش قرمزی برای ساخت هتل پهن نکرده و مشوق اصلی در سرمایه‌گذاری برخی برای ساخت هتل رایگان شدن عوارض ساخت بوده است.

وی با تأکید بر اینکه سال 96 سالی است که تعرفه‌ها بعد از چند سال واقعی و قانونی می‌شود، گفت: بودجه واقعی و براساس عملکردها مصوب خواهد شد و در بحث حسابرسی‌ها بهترین عملکرد را خواهیم داشت.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه، حقوقی و امور اداری شورای اسلامی شهر همدان در پاسخ به سؤوال خبرنگاری مبنی بر اینکه با تعریف تعرفه‌ها در دفترچه چطور بودجه شهرداری محقق می‌شود، بیان کرد: بسیاری از تعرفه‌ها بار مالی ندارد و انضباط مالی است که در بودجه 96 پروژه‌های عمرانی باید کم باشد و اتمام پروژه‌های نیمه‌کاره در اولویت قرار گیرد.

وی ادامه داد: با توجه به برنامه ششم توسعه که نقش شهرداری‌ها و شاخص درآمدهای شهرداری را محدود دیده‌اند در بحث پروژه‌های کلان، دولت و مجلس پاسخگو خواهند بود.

قراباغی با تأکید بر اینکه در بسیاری از موارد شهرداری جور دولت را کشیده است، خاطرنشان کرد: به مبلغ 30 میلیارد تومان اتوبوس خریداری کردیم که 85 درصد از این کار وظیفه دولت بود اما پرداختی از سوی آن صورت نگرفت.

*شهرداری بالغ بر 130 میلیارد تومان بستانکاری از ادارات دولتی دارد

وی با بیان اینکه در مباحث مرتبط با عبور و مرور، ساخت پل و مواردی از این دست قرار نیست شهرداری به طور کامل ورود کند، افزود: شهرداری همدان بالغ بر 130 میلیارد تومان بستانکاری از ادارات دولتی دارد که باید با همت زیاد برای وصول این بدهی‌ها قدمی برداشته شود.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه، حقوقی و امور اداری شورای اسلامی شهر همدان با بیان اینکه یکی از تأکیدات در ذیل بودجه نیز بحث وصول بستانکاری‌های شهرداری خواهد بود، بیشترین تأکید در بودجه 96 شهرداری را بحث دیون و عمرانی شهرداری دانست که باید انجام شود.

وی با اعلام اینکه باید دیون شهرداری به پیمانکاران و بحث‌های عمرانی در بودجه 96 شهرداری لحاظ شود، در ادامه سخنانش یادآور شد: در خصوص مرکز همایش‌های بین‌المللی و قرآنی (تالار قرآن) هزینه‌هایی که دیده بودیم به غیر از گنبد اصلی انجام شده و قابل بهره‌برداری است.

قراباغی در ادامه علت عدم موافقت برخی اعضای شورای شهر برای افتتاح این پروژه را تجهیز نبودن برخی سالن‌ها عنوان کرد.

وی در پاسخ به این سؤوال که چرا قطار شهری در همدان اجرا نشد، بیان کرد: این موضوع در اوایل دور چهارم شورا مطرح شد که با نظر مخالف متخصصان قابلیت اجرایی نیافت و پس از آن بحث BRT مطرح شد.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه، حقوقی و امور اداری شورای اسلامی شهر همدان بحث پیوست مالی و فرهنگی BRT را برشمرد و افزود: خدا را شاکریم که با توجه به پیوست مالی و فرهنگی این طرح نیز اجرا نشد چراکه در صورت اجرا عواقبی را به دنبال داشت.

وی در ادامه به پروژه پل سردار همدانی اشاره کرد و یادآور شد: در بحث پیوست مالی پروژه پل سردار همدانی یکی از موضوعات پیوست مالی بود که یکی از توجیهات 50 میلیارد تومان بود و قرار بر این شد 20 میلیارد تومان پرداخت شود که نشد و مابقی تهاتر باشد؛ البته نه اینکه صد در صد آن تهاتر باشد که این موضوع موجب کندی پیشرفت پروژه شده است.

قراباغی پل سردار همدانی را پروژه مهم سال 96 عنوان کرد و افزود: باید سعی شود از کمک‌های دولتی نیز برای تکمیل این پروژه استفاده شود.

*بدهی شهرداری به پیمانکاران بالغ بر 140 میلیارد تومان است

وی در پاسخ به این سؤوال که بدهی شهرداری به پیمانکاران چه رقمی است، گفت: بدهی شهرداری به پیمانکاران بالغ بر 140 میلیارد تومان است که پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال نیز بیشتر شود.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه، حقوقی و امور اداری شورای اسلامی شهر همدان در خصوص بدهکارترین اداره به شهرداری نیز تصریح کرد: بدهی اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی که موجب توقیف یک پروژه نیز شد آخرین بحث در این خصوص بوده که فعلا شهرداری برای وصول حق و حقوق خود دست نگه داشته است.

وی وضعیت درآمد بودجه شهرداری را 108 درصد دانست که سیر نزولی داشته و در پایان یادآور شد: با توجه به کمبود منابع شاهد هستیم که خدمات بیشتری ارائه شده است.

 

دیدگاه شما

آخرین اخبار